tirsdag 23. april 2013

Bøker holder på vår interesse

Heisann!

Visste dere at i dag 23.04 er det verdens bokdag? Dette markeres med forskjellige aktiviteter over hele verden og jeg kan tenke meg at bokhandlere og biblioteker har forskjellige tilbud og muligheter i forbindelse med dette. Formålet med en slik dag er i hovedmål å oppmuntre til lesing. Så kanskje en tur på biblioteket for å finne en god bok å legge tankene i hadde vært passende i dag?

I forbindelse med denne dagen fikk vi i oppgave å lese en artikkel på Framtida.no som handler om vårt forhold til bøker i dag. Artikkelen heter "Bøkene held på interessa vår", og her står det masse overraskende og interessant fakta. Jeg trodde faktisk at situasjonen var helt annerledes i forhold til bøker i dagens samfunn, men det viser seg faktisk at vi leser mye mer bøker en gjennomsnittsdag nå enn det vi gjorde på 1990-tallet. I artikkelen står det også at det aldri før er registrert flere lesere av barne- og ungdomsbøker som i 2012. Dette synes jeg var veldig overraskende og ikke minst bra å lese. Selv om 40 prosent sier at de leser fordi de må i skolesammenheng, sier faktisk 1 av 4 at de leser fordi de har lyst og ønsker å holde seg oppdatert. Jeg synes dette er veldig positivt å lese!

Er det flere som blir overrasket over tallene når de leser i faktaboksen til venstre? Jeg synes det er veldig imponerende at 25 prosent leser trykte bøker en gjennomsnittsdag, og at det viser seg at det ikke bare er en god periode de befinner seg i, men de forsetter å opprettholde interessen sin for bøker i de senere årene også. Jeg personlig er veldig glad i å lese bøker og synes det er supert å lese at det er så mange andre bok-interesserte mennesker der ute. Det kan lett tenkes at kvinner og jenter er den dominerende parten når det kommer til lesing, og det har kanskje med evnen til å finne roen og tålmodighet til å lese. Men jeg tror også at grunnen til den lave interessen hos menn og gutter også kan ha med at de ikke gir det å lese en bok en sjanse. Kanskje faktasetningen om at det er mest boklesing  blant de med høy utdanning kan sette fart på interessen? Det er noe å tenke på i hvert fall.

Privat bilde, Emilie Øvrebø 23.04.13


Videre vil jeg i denne anledningen anbefale en bok til dere, som heter "En svunnen tid" av Kate Morton. Hun er også forfatter av den kjente boken "Den glemte hagen" for de av dere som har lest den. Jeg vil anbefale den fordi gjennom hele boken blir du konstant overrasket. Du tror du kan forutse noe, men så skjer noe annet. Det er en romantisk thriller på 624 du bare kan drømme deg bort i. Hvis du likte å lese eventyr som ung, så kommer du garantert til å like denne boken. Kate skriver eventyr til voksne. Dette er en bok du virkelig kan kose deg med.

1 kommentar:

  1. Dette var kjempe bra skrevet! Bra innledning, den fanget oppmerksomheten min med en gang :)

    SvarSlett